Kým na Slovensku nemáme žiaden kvalitný časopis o jedle a varení, v Čechách sa v septembri objavil ďalší, už tretí. K stálici na českom trhu Apetitu (od 2004, 49 CZK, 59 SKK) a jeho mladšiemu slabšiemu bratovi Chef Gurmánovi (29 CZK, 49 SKK) pribudol do rodiny českých food magazínov najnovší, svetácky znejúci F.O.O.D (49 CZK, 79 SKK). Od začiatku útočí na vrcholnú pozíciu Apetitu, púšťa sa do boja podobnými zbraňami a nenecháva nič na náhodu.
Na prvý pohľad je FOOD trucpodnikom Apetitu. Jeho šéfredaktorka Jitka Rákosníková bola roky oporou tímu Apetitu. My, neznalí pomerov, si môžeme len domýšľať, čo také sa v Apetite deje, keď Jitka Rákosníková nielenže odišla, ale šéfuje aj novučičkému FOODu. Navyše, keď sa niečo podobné stalo aj bývalej šéfredaktorke Apetitu Hane Michopulu, ktorá to po odchode z Apetitu najprv skúšala s vlastnou knižkou receptov a web stránkou Zpátky domů a neskôr skúsila tvrdý chlebík vlastnej rubriky Zpátky do kuchyně týždenníka Reflex. Bohužiaľ, dlho jej to toto úsilie nevydržalo, z nejakých dôvodov ju v Reflexe nahradila bizarná postavička českého verejného života, bitkár Miroslav Macek. A z jej webstránky je momentálne najcennejšie čitateľské fórum, kde nájdete užitočné informácie, kde a čo nakupovať na českom trhu. Možno som si práve aj odpovedala na vlastné dohady, každopádne impérium Apetitu rastie a silnie, narodila sa mu on-line verzia www.apetitonline.cz a len čas ukáže kto z koho. Či sa FOOD uchytí, ohrozí Apetit, alebo sa vyprofiluje na niečo úplne iné.
Späť k našim (českým) trom mušketierom. Vlastne dvom. Chef Gurmán je oproti Apetitu a FOODu trochu nižšia liga, FOOD sa chce merať s Apetitom. Počas 4 rokoch sa z odvážneho, nablýskaného a krikľavými farbami hýriaceho Apetitu stal luxusne vyzerajúci lifestylový magazín, hrdiaci sa statusom favorita, ktorý už nemusí útočiť na potenciálnych kupujúcich ligotavou obálkou s množstvom farebných fotiek a upútavok. Už si dovolí elegantne jednoduchú obálku s jednou centrálnou fotografiou a jemným fontom písma na matnom hrubšom papieri. Grafická úprava časopisu je vycibrená, miestami až odkazujúca na estetiku ručne písaných a viazaných kuchárskych kníh. Prečo nie? Priznám sa, aj mne viaceré zmeny v grafike časopisu najprv vadili a bili do očí, ale zvykla som si a teraz som rada, že som sa dokázala „posunúť a ísť ďalej“. Najviac ma však potešila snaha odlíšiť sa aspoň graficky od britského predobrazu Apetitu BBC Good Food. Často som sa totiž pri kupovaní Apetitu zháčila, prečo vychádza so starou obálkou, ktorú už akosi poznám. Po obsahovej stránke je však väčšina materiálu z neho prevzatá, ale možno aj vďaka tomu je Apetit v Čechách špička, lebo v skutočnosti nie je český, prináša najnovšie svetové trendy, nové postupy a ingredience, na ktoré nie su Česi zvyknutí. To ho vlastne robí takým populárnym. Vďaka bohu za to! Čo by som za podobne opajcnutý slovenský časopis dala!
FOOD sa voči Apetitu od začiatku vymedzuje. Na jednej strane chce ťažiť z jeho popularity, ale chce pritiahnuť aj svojich vlastných čitateľov. Oproti lahodne pôsobiacemu názvu Apetit francúzskeho pôvodu stojí jeho strohý a chladný anglicistný FOOD, ktorý ešte navyše ťarbavo a nešikovne vysvetľuje skratkami adjektív jedla/časopisu (fascinujúci, obyčajný, okúzľujúci, dobrý). FOOD nasadzuje lesklú, „chutnú“ obálku výraznejších farieb, nápadnejší font písma, no celková grafická podoba na mňa pôsobí akosi nedokončene, neucelene, možno sa ešte len hľadá. Po obsahovej stránke si FOOD berie od britského modelu trochu iný typ článkov. Kým Apetit hojne prezentuje svoje redaktorky a šéfredaktorku, z ktorých sú často viac nastajlované modelky ako autorky, FOOD sa orientuje skôr na známe osobnosti českých šéfkuchárov a podľa britského modelu necháva čitateľov nazrieť do ich profesionálneho, ako aj súkromného života. FOOD prináša viac „počteníčka“, celkom rozsiahle a informatívne články, aké zvykla písať do Apetitu rozhľadená a skúsená Jitka Rákosníková. Otvára českým čitateľom okná do českej reality a ponúka viac informácií a mužských pohľadov, kým Apetit je skôr lákadlom pre oči, estetickým obžerstvom, časopisom pre sexy baby. Ja považujem v kulinárstve za sexy skôr mužský element a ten mi v Apetite asi najviac chýba. A možno aj preto ho nenávidia mnohí českí foog blogeri J.
Hoci nováčik FOOD bojuje o svojich čitateľov, nebrala by som ten konkurenčný boj tak vážne. Na pomerne malý český trh sú 3 kvalitné časopisy z jedného segmentu tak akurát. Verím, že doterajší fanúšikovia Apetitu nebudú mať problém prikúpiť si aj FOOD. Chef Gurmánisti možno s FOODom prestúpia na vyšší level. Teda, pokiaľ všetci nezistia, že čítajú mesačne dvakrát to isté. Ale vášnivých fanúšikov so zmyslom pre neustále dovzdelávanie, neodradí ani to. Keď už mesačne míňate majlant na BBC Good Food, delicious, olive a Apetit, tak jeden časopis hore-dole vás už nezabije.
Ďalšie články o kuchárskych knižkách a časopisoch:
Sila živých kultúr
Planéta rastlín
Ex libris
Čítam, lebo jem… alebo Nielen jedlom je človek sýty
Najlepší doping na svete
Prílev informácií pokračuje
Bún
Moja vlastná River Cottage
Sláva, nazdar výletu…
Zele-renesancia
Kvasíme doma
Chvála sviatkom alebo čo má spoločné čokoládové suflé s Anthonym Bourdainom